Tietosuojakysymykset

Tänään kerron oppimistehtävästä, jossa tarkoituksena oli käydä keskustelua toisten kurssilaisten kanssa eri aiheista ja jättää omat kommentit keskustelu aiheen liittyen.  Olen valinnut kahta aihetta eli “saikulla vai poissa.” ja toine “”

Aihe saikulla vai poissa on hyvii yleinen, on kuullut sitä jo kauan. Varsinkin tämän keskustelun käydään liiketalouden opinnoista. Eli jos työntekijä on sairaana, niin onko muilla oikeutta tietää sen ja hn se vaikuta. Myös tietosuojavaltuutettu suosittelee ilmoittamaan, että henkilö on poissa työpaikalta. Se että, työntekijät tietä siitä että heidän kollega on sairana voi vaikutta negatiivisesti työpiirin suhteisin. Ja ylipäätään sairasloma siat eivät kuulu omasta mielestä muille työntekijöille. Esimiehen/työnantajan pitäisi muistaa sen asian, jos he haluavat että työ sisäpiirissä ei olisi ylimääräisiä ongelmia. 

 

Toinen aihe johon olen kirjoittanut oman vastauksen oli Mitä huoleton henkilötietojen käsittely voi aiheuttaa? Asia on hyvin mielenkiintoinen ja kaksipuolinen. Toisaalta omien henkilökohtaisten tietojen luovuttaminen on vaarallista tai voi tulla seurauksia siitä, mutta toisaalta, olin itse kaupassa töissä ja meillä oli erilaisia hyviä tarjouksia kanta asiakkaille, mutta jotta asiakas liittyisi kanta asiakkaaksi, niin piti kertoa omat tiedot jotka menivät yrityksen järjestelmän. Mietin että voiko olla jonkinlainen muu tapa tem voitaisiin antaa omia tietoja , niin että ei tulisi seurauksia. Tämä on kuitenkin liian vaikea kysymys. Olen sitä mieltä että ihmisten pitää olla tarkka siinä missä, miten ja milloin he antavat omat tiedot.

 

Millaisia seikkoja sosiaalisia verkkotyökaluja työyhteisöissä käyttävien henkilöiden pitäisi ottaa huomioon tietosuojan näkökulmasta

Työpaikassa pitää olla tarkat ohjeet kaikille jotka työskentelevät yrityksessä miten pitäisi käsitellä tietoja ja että jokainen ymmärtäisi, että toisten tietojen julkistaminen tai väärin käyttäminen on kielletty ja ei ole laillista. Pelisäännöt pitää olla hallussa kaikilla työyhteisössä, ja siitä on vastuussa työnantaja. Sen pitää huolta, että kaikki saivat tiedot periksi, jotta jatkossa ei tulisi suuria ongelmia tietosuojan kanssa. 

 

Mitä ovat avoimuuden ja läpinäkyvyyden edut 

Onhan se varmasti kaikille ymmärrettävä asia, että se joka on läpinäkyvä ja avoin niin siihen enemmän luottoa ja enemmän halua olla jossain tekemisissä yrityksen kanssa, joka ei yritä peitä asioita vain kerro asiat niin kuin ne ovat. Ei kukaan halua hyppä muta veteen, mutta jos vesi on läpinäkyvä niin on paljon turvallisempi mennä siihen. Avoimuus ja läpinäkyvyys on se turvallisuus tekijä, joka tarkoita sen että yritys ei halua huijata tai tahallaan antaa vääriä käsityksiä. Eli etuna siinä on se, että asiakkaat mieluiten menevät hoitamaan asioita/ostamaan tuotteita tai palveluja siihen rityksen joka on avoin ja läpinäkyvä.

 

Milloin henkilökohtaisten tietojen jakamisesta olisi hyötyä työyhteisön kannalta?

Tietojen jakamisesta olisi hyötyä työyhteisön kannalta siinä tapauksessa jos yritys halua luoda syvät suhteet ja luotettavan ilmapiirin työporukan kesken. Esimerkiksi työntekijät voivat tietä toistensa syntymäpäivät ja onnitella kollegoja kuin heillä on juhlia, se tuo vain positiivista tunnetta työyhteisön, jos työporukka on luotettava siitä tule vain hyvä tunnetta. 

 

Millaista vahinkoa voi syntyä ellei henkilökohtaisten tietojen suojaamisesta huolehdita?

Varkaat voivat varastaa tietosi kiristystä varten, taika käyttämään niitä väärällä tavalla esim. laiton manipulointi toisen henkilön kiinteistöjen kanssa, velkojen siirto, ns. yhden päivän yritysten avaaminen. Voi varastaa rahaa pankista sinun tililtä. Tehdä feikki sivuja sun puolesta sosiaalisessa mediassa. Salaiset tiedot voivat leviä eri kanavissa ja eri tarkoituksiin.